{"id":9258,"date":"2023-01-17T13:40:19","date_gmt":"2023-01-17T12:40:19","guid":{"rendered":"https:\/\/www.dmr.dk\/?page_id=9258"},"modified":"2024-06-06T14:56:21","modified_gmt":"2024-06-06T12:56:21","slug":"trafikstoej-fra-veje-og-jernbaner","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.dmr.dk\/stoej-akustik-maaling-raadgivning\/stoej-og-vibrationer\/trafikstoej-fra-veje-og-jernbaner\/","title":{"rendered":"Trafikst\u00f8j fra veje og jernbaner"},"content":{"rendered":"\n
N\u00e5r der er tale om trafikst\u00f8j, er der oftest tale om beregninger, p\u00e5 trods af at disse kaldes m\u00e5linger i daglig tale. Vi har stor erfaring med:<\/p>\n\n\n\n
Det er ogs\u00e5 muligt at m\u00e5le trafikst\u00f8j, men det er oftest relevant n\u00e5r der eksempelvis er tale om vibrationer fra jernbaner.<\/p>\n\n\n\n Beregninger<\/strong><\/p>\n\n\n\n Der udarbejdes typisk en beregning af den v\u00e6gtede d\u00f8gnmiddel i projektomr\u00e5det. Beregningerne udf\u00f8res iht. Vejdirektoratets h\u00e5ndbog for Nord2000. Beregninger er baseret p\u00e5 data for st\u00f8jkildernes lydeffektniveauer, som er et m\u00e5l for, hvor meget lydenergi, de hver is\u00e6r udsender pr. sekund. Sammen med data for terr\u00e6nforhold og bygninger mm., beregnes st\u00f8j fra hver enkelt kilde i valgte beregningspunkter i omgivelserne. Bidragene summeres op i hvert beregningspunkt, s\u00e5 man f\u00e5r den samlede st\u00f8jbelastning fra aktiviteterne i punktet.<\/p>\n\n\n\n Der arbejdes med beregningspunkter og i punkter p\u00e5 facaden i form af facadest\u00f8jkort. St\u00f8jbelastningen beregnes i frit felt, og derfor skal reflektioner fra de relevante facader ved punkter og p\u00e5 facader ikke medregnes. Dermed kan resultater fra disse sammenlignes direkte med de vejledende st\u00f8jgr\u00e6nser iht. Vejledning fra Milj\u00f8styrelsen nr. 4\/2007 omkring st\u00f8j fra veje.<\/p>\n\n\n\n Ved beregning af st\u00f8jkonturkort bliver alle refleksioner medregnet, og derfor er disse vejledende. Ved udarbejdelse af konturkort, indl\u00e6gges et fintmasket net af beregningspositioner over omr\u00e5det. St\u00f8jkonturkortene viser st\u00f8jens fordeling p\u00e5 omr\u00e5derne i forskellige farver, afh\u00e6ngig af st\u00f8jbelastningens st\u00f8rrelse.<\/p>\n\n\n\n St\u00f8jgr\u00e6nser for trafikst\u00f8j fra veje<\/strong><\/p>\n\n\n\n Milj\u00f8styrelsens vejledende st\u00f8jgr\u00e6nser for trafikst\u00f8j fra veje fremg\u00e5r af Milj\u00f8styrelsens vejledning 4\/2007: “St\u00f8j fra veje” og er opsummeret her:<\/p>\n\n\n\n De vejledende st\u00f8jgr\u00e6nser for veje er beregnet til planl\u00e6gningsbrug, og de er udtrykt ved Lden<\/sub> for dag, aften og nat. Ved bestemmelse af den v\u00e6gtet d\u00f8gnmiddel, Lden<\/sub>, v\u00e6gter st\u00f8jen fra trafikken om aftenen og om natten mere end st\u00f8jen om dagen. S\u00e5ledes till\u00e6gges st\u00f8jen om aftenen +5 dB for perioden kl. 19-22 og +10 dB for natperioden kl. 22-07.<\/p>\n\n\n\n St\u00f8jgr\u00e6nser for trafikst\u00f8j fra jernbaner<\/strong><\/p>\n\n\n\n Milj\u00f8styrelsens vejledende st\u00f8jgr\u00e6nser for trafikst\u00f8j fra jernbaner fremg\u00e5r af Milj\u00f8styrelsens vejledning nr. 1\/1997: “St\u00f8j og vibrationer fra jernbaner” samt et till\u00e6g i juli 2007. De er opsummeret her:<\/p>\n\n\n\n For jernbaner er der desuden krav til det maksimale st\u00f8jniveau, LAmax<\/sub>, i forbindelse med togpassager. Kravet g\u00e6lder ved de enkelte boliger. Den vejledende gr\u00e6nsev\u00e6rdi for maksimalst\u00f8jen er LAmax<\/sub> = 85 dB.<\/p>\n\n\n\n Gr\u00e6nsev\u00e6rdien for vibrationer er 75 dB, KB-v\u00e6gtet accelerationsniveau, p\u00e5 gulv inde i de enkelte boliger. For at undg\u00e5 vibrationer, er der fastsat en planl\u00e6gningsm\u00e6ssig mindsteafstand p\u00e5 25 m fra S-baner og lokalbaner, samt 50 m fra fjernbaner. Afstanden m\u00e5les fra spormidte til de i tabellerne n\u00e6vnte arealanvendelser, bortset fra nyttehaver. Hvis det kan dokumenteres, at vibrationsniveauet kan overholdes, kan der dog bygges t\u00e6ttere.<\/p>\n\n\n\n Vi beregner trafikst\u00f8j og vibrationer fra veje og jernbaner, baseret p\u00e5 lydeffektniveauer og terr\u00e6nforhold.<\/p>\n","protected":false},"author":317,"featured_media":9259,"parent":9219,"menu_order":300,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"categories":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9258"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/317"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9258"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9258\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11336,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9258\/revisions\/11336"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9219"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9259"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9258"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dmr.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9258"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/figure>\n\n\n\n
Jylland<\/h2>
\n\t\t\t\tAfdelingsleder, civilingeni\u00f8r
St\u00f8j og akustik<\/span>
<\/i> +45 41 30 35 72<\/a>
<\/i> E-mail<\/a>\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n<\/div><\/div><\/div><\/div>\n\n\n\nSj\u00e6lland\/Fyn<\/h2>
\n\t\t\t\tAfdelingsleder, st\u00f8j og akustik<\/span>
<\/i> +45 25 50 55 68<\/a>
<\/i> E-mail<\/a>\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t<\/div>\n<\/div>\n<\/div><\/div><\/div><\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"